Het grote burgervertrouwen.

Het grote burgervertrouwen in de Rijdende Rechter in de regio; of Wat kan de overheid leren van de functie invulling van meneer Mr Visser.

Dinsdag en vrijdag verzorgt de NCRV een uitzending waarin burgers vragen om een juridische uitspraak over zaken waarin zij denken in hun recht te staan. Vaak eindigt een zaak in een uitspraak die geaccepteerd wordt door beide partijen en hun sociale netwerk dat daarbij aanwezig was. Wegmasseren met respect en zonder gezichtsverlies.

Dicht bij de plek waarover de ruzie met de ander gaat komen de burgers met hun conflict bij elkaar en leggen hun verhaal en meningsverschil voor aan de rijdende rechter. Beide partijen krijgen de gelegenheid de kern en details van de zaak toe te lichten inclusief de emoties die daarbij spelen. Daarna volgt soms een bezoek op locatie en daarna is er uitspraak.

Als je goed kijkt dan gaat het hierover:

  1. de rijdende rechter luistert heel erg precies en goed
  2. hij geeft de beide partijen het gevoel dat hij begrijpt waar de pijn zit aan beide kanten
  3. beide partijen voelen zich gehoord en erkend in hun verhaal en gevoel
  4. de beide partijen horen en merken ook waar er iets wringt en krijgen zo ook een gevoel dat er bewogen moet gaan worden ook aan hun kant. Daarbij krijgen zij support van hun eigen familie en vrienden die meegekomen zijn. De steun van dat sociale netwerk is cruciaal om de draai te kunnen maken.
  5. Later volgt de uitspraak waarin nog weer eens aan beide partijen wordt uitgelegd hoe het was en wat daarover in de wet staat. Dan volgt er een uitspraak waar de beide partijen het mee moeten doen. Langdurige conflicten worden zo besloten. Er is een momentum om een nieuwe start te maken.

Waarover gaan de conflicten?

Ruzie en conflict in de directe sociale relaties, dus partner, familie, buren is met 41 % de hoofdmoot van de 4073 zaken die op de website van de Rijdende rechter te vinden zijn.

Conflicten over bezit, huur en koop of verkoper-klant over verkochte goederen 18 %; tussen werkgever en werknemer  6,5 %; Burger overheid  9 %: Overige zaken  11 %

Wat betekenen deze cijfers voor de overheid?

De overheid gaat meer en meer zaken terugleggen bij de burgers zelf in hun familie en vrienden en burenkring. Dat noemen we  sociale cohesie. Dat heet Eigen Kracht of Burgerkracht gebruiken. Dat betekent dat conflicten in de sociale netwerken echt verholpen moeten worden waardoor burgers in hun omgeving ook in staat zijn om die bijdrage aan de samenleving te leveren.

Hoe beter mensen met elkaar op kunnen schieten in hun buurt, hoe plezieriger het is, en ook hoe beter de beleidsdoelen van de overheid gaan lukken. Maar ook hoe meer van deze zaken helder en met gevoel voor de mensen  die zich te kort gedaan voelen  aangepakt worden, hoe groter het vertrouwen in de overheid zal worden. De toegang tot het recht is dichtbij en je voelt je begrepen ook al krijg je niet helemaal gelijk.

Wat kan de overheid leren van de Rijdende Rechter?

De overheid kan meer “rijdende rechters” inzetten in buurten en wijken met dit profiel. Rechters die op tijd in conflicten luisteren naar beide partijen, feitelijk de situatie bekijken, alvast wat de opvattingen van de betrokken burgers gaat oprekken om ook begrip voor de ander te krijgen. De tijd ervoor nemen om mensen de draai te kunnen laten maken. De sociaal juridische dienstverlening zal ondersteund door de rechter  daarmee een krachtige rol kunnen vervullen in buurten en wijken.

Wat levert dat de gemeenschap op?

Een samenleving waarin relaties, gebaseerd op waarden en normen en identiteiten worden gedeeld en onderling verband hebben.

Dit is een toepassing van het begrip Sociale Kwaliteit

Sociale kwaliteit is de mate waarin mensen in staat zijn te participeren in het sociale, economische en culturele leven, in de ontwikkeling van hun gemeenschap, zodanig dat dit doorwerkt op hun welzijn en zelfrealisatie, waardoor zij ook weer invloed uitoefenen op de condities van hun bestaan.

Definitie is geformuleerd door  Prof. J. Wolf, hoogleraar maatschappelijke zorg. De definitie is gebaseerd op het Europees en Aziatisch en Australisch onderzoek naar de condities voor sociale kwaliteit in de samenleving. http://www.socialquality.org

Grassroots Inclusion

Geertien Pols

Advertenties

Over Grassroots Inclusion

In Grassroots Inclusion werken Geertien Pols en Gert Rebergen samen aan onderwerpen die te maken hebben met zeggenschap en handelingsruimte voor mensen die niet of onvoldoende in staat zijn een en ander zelf te organiseren.
Dit bericht werd geplaatst in Empowerment, Rendement, Zeggenschap en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Het grote burgervertrouwen.

  1. Geertien,
    Een interessante gedachte om tussen ‘juridische afhandeling’ en ‘mediation’ een derde laag in te voegen. Op TV lijkt het dat het daadwerkelijk werkt. Toch een paar contextuele vragen.
    – Zouden de deelnemers De Rijdende Rechter mede / gemakkelijker/ totaal niet aanvaarden omdat de case op de TV komt?
    – De rechter zegt altijd: En daarmee zult u het moeten doen. Zouden de deeelnemers het ook daadwerkelijk met de uitspraak doen?
    – Leiden de uitspraken ook tot betere verstandhoudingen tussen partijen?
    De winst van het zich begrepen voelen, ook al krijg je niet altijd ten volle wat je zou willen hebben, is op zichzelf een positief resultaat. Daar kunnen we wat van leren.
    Vr. groet, Gert

    • tuunter zegt:

      Gert,
      De TV zal zeker invloed hebben. Maar het is tegelijk een rolmodel voor mensen. Een rolmodel in het type van aanhoren van eeuwige klachten waar je wel vanaf wilt maar waarin je toch wilt dat je recht gedaan wordt. Het gebeurt in een omgeving waar elke partij voor hen belangrijke personen mee kan nemen. Deze personen ervaren al langere tijd de hoog opgelopen emoties. Door deze goede toelichting met respect voor alle gevoelens is er een punt van verandering. Alle omstanders kunnen daarna een rol hebben in het accepteren van de uitspraak. In het nog eens met elkaar terugkijken naar alle argumenten. maar vooral ook doordat er nogal eens een doorbraak tot stand komt, kunnen zij ook partij zijn in een nieuwe andere omgang met elkaar. En de cijfers over de soorten zaken gaan toch voor 41 % over conflicten in de omgang met elkaar in de buurt of wijk. Dat is wel waart een gemeente verbetering in wil hebben, en waar wel eens buurtbemiddeling op wordt gezet door een werker uit de wijk of politieagent. Als je dit daarachter zet. Dan heb je een krachtige verbetering in de wijken.
      Geertien

Reacties zijn gesloten.